Tryghed på din skiferie

Rejs trygt på skiferie Føl dig tryg hele vejen igennem

Vil du føle dig sikker, når du booker din skiferie til Alperne? Så er du kommet til det rigtige sted. Du kan nemlig føle dig helt tryg, når du køber en skiferie hos os.

Nortlander har mange års erfaring i at arrangere skirejser til glade skigæster. Og for os er det vigtigt, at du føler dig tryg, når du booker en rejse til Alperne.  

Når du booker en pakkerejse gennem os, er du allerede kommet langt, når det handler om tryghed før og under rejsen. Nortlander er nemlig medlem af Rejsegarantifonden. Det betyder, at du er godt dækket, når du køber en pakkerejse. Medlemsnummeret hos rejsegarantifonden er 3329.  

Hele rejsen samlet på ét sted – vi gør arbejdet! 
Skulle der ske noget andet uventet, f.eks. hvis der kommer en strejke, en forsinkelse eller at et flyselskab går konkurs, så er det Nortlander, som har ansvaret for, at du føler dig sikker. Det trygge og skønne for dig som gæst hos os er, at du ikke behøver bekymre dig om at skulle kommunikere med flyselskab, skiudlejning, hoteller, restauranter, busselskab, liftkortkontor og så videre, hvis ulykken er ude på ferien.  

Du har købt en samlet pakkerejse hos os, så aftalen er mellem Nortlander og dig. Det er nemlig vores mest fornemme opgave at udrede alt med underleverandørerne og sørge for, at du kommer videre på din rejse. Det er også Nortlanders opgave at kommunikere, så du ved hvad der foregår. Det er os som rejsebureau, der er ansvarlig for din rejsegaranti.  

Rejsevejledninger, dit ansvar og retningslinjer
Som rejsende er det dit eget ansvar at have et gyldigt pas, eventuelle vaccinationer og at leve op til det respektive lands krav og vilkår for indrejse. Du skal derudover også holde dig informeret om eventuelle formaliteter omkring indrejse, som gælder før eller under selve rejsen.  

På nuværende tidspunkt findes der ikke nogen rejserestriktioner i forhold til COVID-19 i Alperne. Hvis dette ændrer sig, sørger Nortlander for, at den person som har booket en rejse også får disse informationer. Vi anbefaler dog altid, at du holder dig opdateret på informationer fra udenrigsministeriet for det land, du rejser til.  

24-timers guideservice – din lokale rådgiver og din tryghed
Vi har danske ski-guider på alle vores ski-destinationer, som glæder sig til at hjælpe alle vores gæster med service og vejledning – gode råd og tips til skiferien. Vores guider bor og lever på destinationen så de kender både skiområdet, byen, hotellerne, restauranter og de bedste afterski steder. De ved også hvor lægen bor, hvor der er godt at købe ind og hvis vi igen skal bekymre os om COVID-19, så kan de også hjælpe med reglerne. Vores guider kan kontaktes via vores app og på servicetelefonen. Telefonnummeret står i appen. Læs mere om vores guideservice her.

Har du spørgsmål?  
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på 70 10 50 95.
Vi glæder os til at se dig i Alperne til vinter! 

Forsikringer - din tryghed Vær helt sikker på din skirejse

Forsikringer giver dig endnu mere tryghed  
Fordi Nortlander er medlem af Rejsegarantifonden, håndterer de tab og udgifter som erstatning og omkostninger i forbindelse med hjemrejse for gæster, som har købt en rejse af en dansk rejsearrangør, som går konkurs.  

Det betyder, at du kan føle dig helt tryg ved at booke en pakkerejse gennem os. Pakkerejser består per definition af to af disse fire rejseydelser: transport, indlogering, turistservice (f.eks. liftkort eller skiudlejning) og biludlejning. Så i princippet er alle rejser, som Nortlander tilbyder, pakkerejser og dermed omfattet af Rejsegarantifonden. Hvis du selv sammensætter din rejse og eksempelvis køber hotel, transport, skiudlejning og liftkort på egen hånd, omfattes din rejse ikke af Rejsegarantifonden. 

Hvis du ikke har en rejseforsikring, kan din rejse hurtigt gå hen og blive en dyr fornøjelse på trods af, at du har købt en pakkerejse. Vi anbefaler alle vores gæster at købe både en rejseforsikring og en afbestillingsforsikring. Så kan du trygt booke og rejse på skiferie med forsikringer, som dækker dig både ved sygdom inden afrejse, og hvis ulykken er ude under skiferien.  

Afbestillingsforsikring – tryghed forud for skirejsen  

Når du booker en rejse, kan du samtidig tillægge en afbestillingsforsikring, inden du betaler depositum. Den beskytter dig, hvis der inden rejsen sker en pludselig, uforudset hændelse, som gør, at du ikke kan deltage i den bestilte rejse. 

Hvornår gælder en afbestillingsforsikring? 

  • Sygdom eller skader hos dig eller andre rejsedeltagere, som har købt en afbestillingsforsikring.  
  • Alvorlig sygdom eller dødsfald i din nærmeste familie.  
  • Din bolig bliver udsat for uheld, indbrud eller brand.  
  • Hvis skiferien må aflyses grundet komplikationer ved graviditet.  
  • Hvis du ikke består en eksamen eller på grund af akut sygdom må melde afbud til eksamen.  
  • Du bliver skilt/separeret eller ophører samliv.  
  • Bedrageriske handlinger eller overenskomststridig arbejdsnedlæggelse i egen virksomhed.  
  • Du bliver opsagt og skal påbegynde nyt job tæt på afrejsetidspunktet. 

 Læs mere om afbestillingsforsikring her. 

Rejseforsikring – tryghed på skirejsen  
Det bliver ofte misforstået, hvad du kan bruge det blå sygesikringskort til. Mange tror nemlig, at det dækker alt på rejsen, men det gør det desværre ikke. Det sidestiller dig derimod med en lokal borger i det pågældende land, så du har adgang til offentlige behandlingssteder, hvis uheldet skulle være ude. Det betyder, at hvad der må være af egenbetaling, skal du selv betale. Det blå sygesikringskort kan du benytte ved rejser til EU-lande, Norge og Schweiz. Det blå kort dækker ikke hjemtransport og transport til/fra et behandlingssted. 

Der er ofte langt til offentlige behandlingssteder fra skisportssteder. Derfor anbefaler vi, at du sørger for at have en rejseforsikring, som sikrer dig bedst muligt, hvis uheldet skulle være ude.  Vi har derfor valgt at samarbejde med Gouda rejseforsikring, så du kan blive dækket bedst muligt på skiferien.  

HUSK: Rejser du til Italien? Efter implementeringen af en ny lov 1. januar 2022 er skiløbere på de italienske pister juridisk forpligtede til at købe en ansvarsforsikring for vintersport. Har du ikke det, kan du få bøder. Det betyder, at du skal kunne vise din forsikringspolice på pisten, ellers kan du få en bøde på mellem 100 og 150 Euro (ca. DKK 750-1100) og få dit liftkort inddraget.

HUSK HJELMEN: I Italien er det også lovpligtigt for alle under 18 år at køre med skihjelm. Så husk enten at købe en skihjelm - du kan finde dem lige her i vores skishop, eller lej en skihjelm når du booker din skirejse. Vi anbefaler iøvrigt altid at du kører med skihjelm - også selvom du er over 18 år.  

Læs mere om rejseforsikringen her

Energisikring - Din prisgaranti

Vi tilbyder, at du kan tilkøbe en energisikring, som er din sikkerhed for prisgaranti. Det betyder, at du efter rejsens køb IKKE modtager en eventuel ekstra prisstigning, som følge af eksempelvis prisstigninger på flybrændstof eller valutakursændringer. Tilkøb af energisikring giver dig således 100% tryghed for rejsens økonomi. Har du ikke tilkøbt energisikring og hvis priserne på flybrændstof stiger frem mod afrejse, kan du risikere at modtage en efteropkrævning på op til 8% af rejsens pris jf. direktiv (EU) 2015/2302 (Afsnit 21)Energisikring skal købes og betales i forbindelse med rejsens booking.

FAQ - Skiferie 2022/2023

Kan prisen stige på mit liftkort efter jeg har købt skirejsen?

Når du først har købt skiferien, kan din pris på liftkortet ikke stige. Hvis du endnu ikke har købt din skiferie, kan prisen på den samlede skiferie godt stige hvis vi får en stigning fra liftkortkontorerne. Det er de priser du ser på vores website der er gældende.

Vil energiudfordringerne påvirke liftsystemerne på min skiferie?

Vi har snakket med vores destinationer i Frankrig, Italien og Østrig. De melder alle sammen klart ud, at vi som skigæster ikke skal være bange for om vi får en god ski-oplevelser når vi tager på skiferie. Fælles for dem alle er, at det er fornuftige og mere energivenlige tiltag der bliver taget, som vi som skigæst stort set ikke kommer til at blive berørt af.

Vil energiudfordringerne påvirke liftsystemerne i Frankrig?

Regeringen har bedt alle franske virksomheder om at spare 10% på strømmen - dette gælder derfor også liftsystemerne. De understreger at det ikke er noget som den almindelige skigæst vil opleve. Igen vil de tænke i mere fornuftige løsninger. Helt konkret har de meldt følgende ud:

Lifter: I lavsæsonen skruer de Franske destinationer hastigheden ned på lifterne mellem kl. 12:00-14:00 med nogle meter i minuttet. Hvis de har 2 lifter der starter og slutter meget tæt på hinanden, så gæsten har et godt alternativ, så nøjes de med at have den ene åben i lavsæsonen. 

I højsæsonen kører de stadig på fuld blus, dog med mindre nedsat hastighed omkring frokost. 

Vil energiudfordringerne påvirke liftsystemerne i Østrig?

Generelt for alle i Østrig, vil de tænke mere over deres forbrug og spare på de oplagte steder der ikke berører deres skigæster. Destinationerne vil gøre alt for at vi får en sæson med al de skiløb vi kunne ønske os. De tiltag nogle Østrigske destinationer har meldt er:

Lys: De slukker lyset i bygninger, hvor det ikke er nødvendigt at det er tændt. Hvis der er aftenskiløb med masser af lys på pisten, kører det måske kun 1 gang, i stedet for 2.

Lifter: Det kan være de slukker for sædevarme når det ikke er nødvendigt. Det kan være lifterne kører 1-2 min langsommere i nogle tilfælde. Det kan være, at hvis der er 2 lifter ved siden af hinanden, at den ene slukkes efter behov, sent på sæsonen.

Kunstsne: Det kan være de laver lidt mindre kunst-sne til backup og har mere fokus på at få samlet almindelig sne ind.

Vil energiudfordringerne påvirke liftsystemerne i Italien?

Generelt melder alle destinationer i Italien, at energikrisen ikke vil berøre skigæsternes oplevelse. Destinationerne vil gøre alt for at vi får en sæson med al de skiløb vi kunne ønske os. De har ingen planer om energibesparelser som påvirker gæsterne. ”Regular operation” var hendes egne ord. 

Statement from Dolomiti Superski – as of today - regarding the coming winter season: 

We as Dolomiti Superski would like to confirm to you, at the present time, our intention to guarantee continuity of service with the quality standards for which we are appreciated by skiers all over the world, from the first opening day scheduled for November 26th, until the end of the 2022-23 winter season. 

Dr. Marco pappalardo  
Dolomiti Superski