Forsikring

Hvornår modtager jeg forsikringspolicen?

Hvis du har tegnet en rejseforsikring, vil du modtage forsikringspolicen fra Europæiske ERV kort før din afrejse. Har du mod al forventning ikke modtaget din police, skal du tage kontakt til os.

Liftkort

Hvornår modtager jeg liftkortet?

Du modtager dit liftkort af guiderne i transferbussen fra lufthavnen eller ved ankomst til destinationen, hvis du tager bussen eller kører selv.

Skal jeg medbringe foto til liftkortet?

Ved nogle af destinationerne skal der på dit liftkort være et billede af dig.

Her kan du se hvilke destinationer og hvornår det kræver et billede på liftkortet:

Italien 

  • Passo Tonale: Billede påkrævet ved 8-dages liftkort eller mere. 
  • Canazei: Billede påkrævet ved 9-dages liftkort eller mere. 
  • Livigno: Billede påkrævet ved 10-dages liftkort eller mere. 

Østrig 

  • Bad Gastein: Billede påkrævet ved 9-dages liftkort eller mere. 
  • Wagrain: Billede påkrævet ved 9-dages liftkort eller mere. 
  • Sölden: Billede påkrævet ved 8-dages liftkort eller mere. 
  • Zell am See: Billede påkrævet ved 8-dages liftkort eller mere.
  • St. Anton: Billede påkrævet ved 10-dages liftkort eller mere.
  • Saalbach: Billede påkrævet ved 9-dages liftkort eller mere.

Er liftkortet inkluderet i rejsens pris?

Ja. Gældende for alle Nortlanders rejser er, at der altid er et 6-dages liftkort inkluderet i prisen på en hel uge og et 3- eller 4-dages liftkort på en kort uge.

Ved bestilling af rejsen, er det desuden muligt at få udvidet liftkortet til flere dage mod et tillæg.

Kan jeg forlænge liftkortet?

Ved bestilling af rejsen, er det muligt at få udvidet dit liftkort til flere dage mod et tillæg.

Hvis du gerne vil forlænge dit liftkort efter ankomst til destinationen, er dette også muligt, såfremt du ikke har brugt liftkortet endnu. Du kan dermed ikke få forlænget dit liftkort for eksempel midt på ugen.

Du kan få forlænget dit liftkort nede på destinationens liftkortkontor. Dog anbefaler vi, at du forlænger dit liftkort hjemmefra, da det kan spare dig for en masse tid ved din ankomst.

Hvis du undervejs på ferien finder ud af, at du gerne vil have en ekstra dag på ski, kan du med fordel vente til dit oprindelige liftkort er udløbet og få lavet et en-dags-liftkort til den sidste dag. Dette får du lavet på liftkortkontoret.

Hvad gør jeg, hvis jeg mister liftkortet?

Hvis du mister dit liftkort, kan du anskaffe dig et nyt på liftkontoret. Bemærk, at dette er for egen regning. Guiderne på din destination står naturligvis til rådighed, hvis du har brug for hjælp hertil.

Vi anbefaler dig at være forkant med uheldet ved at tage et billede af dit første liftkort (både forside og bagside) og skrive nummeret ned. På mange destinationer er det nemlig billigere at købe et nyt liftkort, hvis du kan fremvise et billede af det mistede, således at liftkortkontoret samtidig kan spærre det.

Er prisen for liftkortet den samme på destinationen, som hjemmefra?

Det er der ikke et entydigt svar på. Nortlander forhandler med de respektive destinationer, og får de bedst mulige priser hjem til glæde for vores gæster. På langt de fleste destinationer er priserne bedst ved forudbestilling hjemmefra, i værste fald er priserne ens. Det vil dog aldrig være decideret billigere at købe liftkortet på destinationen.

Flyrejse

Hvor lang tid før afgang skal jeg være i lufthavnen?

Det er en god idé at være i lufthavnen to timer før afrejse.

Når du skal på skiferie, har du meget med, eller også har de andre på flyet. Check-in af ski, støvler osv. tager tid. Så vær der i god tid, så vi får det hele med på flyet.

Hvornår modtager jeg billetten?

Flyver du med et af vores charterfly, består dine rejsedokumenter af dit tilsendte rejsebevis samt dit pas, der tilsammen udgør din flybillet – med mindre andet er angivet.

Flyver du med Norwegian, vil dit reservationsnummer fremgå af rejsebeviset. Dette bruger du til at checke ind via selvbetjenings-automaterne i lufthavnens afgangshal, hvor du i samme ombæring vil få udprintet dit boardingkort.

På alle andre flyafgange, vil du modtage separate rejsedokumenter fra os.

Hvordan kommer jeg fra lufthavnen til hotellet?

På alle vores flyrejser, er transfer mellem lufthavnen og din indkvartering inkluderet i prisen (tur/retur), medmindre andet er angivet.

Når du lander i lufthavnen, vil du således blive modtaget af vores guider, der har en bus klar til dig, som kører dig til din destination og ophold.

Hvor lang tid tager det at komme fra lufthavnen til destinationen?

De individuelle transfertider fra lufthavn til destination, kan du finde her.

Bemærk, at de angivne tider er estimater og derfor med forbehold for ændringer grundet vejr, forsinkelser og lignende.

Bliver jeg modtaget af en guide i lufthavnen?

Ja. Når du træder ind i ankomsthallen i Alperne, vil du blive modtaget af en guide, der følger dig ud til bussen og følger dig hele vejen til destinationen.

Hvordan kan jeg rejse med mine ski?

Rejser du med egne ski, skal du huske at tilkøbe skitransport. Med skitransport må du, udover den fastsatte bagagemængde, medbringe ski og støvler. Husk at tilkøbe din skitransport i forvejen, inden du møder i lufthavnen.

Hvis du kun har egne støvler med, kan du tage støvlerne med i den fastsatte bagagemængde uden at købe skitransport. Den løsning koster naturligvis i det samlede vægtregnskab, så du vil have mindre vægt til rådighed for resten af dit tøj og udstyr.

Hvor meget bagage må jeg have med?

Den fastsatte baggagemængde er typisk 15 kg + 5 kg som håndbagage pr. person på alle ruter, men der kan være undtagelser.

Se hvad der gælder for den rute, du skal flyve med her.

Her vil du finde information om bagage, flyselskaber med mere for samtlige lufthavne vi flyver til.

Kan jeg have mine skistøvler med i håndbagage?

Du kan godt have dine skistøvler med som håndbagage, såfremt de ikke overskrider den maksimale vægt og størrelse, som angivet af dit flyselskab.

Find information om bagage, flyselskaber med mere for samtlige lufthavne vi flyver til her.

Kan jeg nøjes med kun at booke transport?

Ja. Ring til os på 70 10 50 95, så hjælper vi dig.

Kan jeg forudbestille tax-free?

Du kan desværre ikke bestille toldfrie varer forud for din rejse med Nortlander – og du kan heller ikke regne med, at der tilbydes tax-free shopping ombord på flyet.

Kan jeg optjene miles/point på flyrejsen?

Rejser du med vores charterfly fra Austrian Airlines, og er du medlem af fordelsprogrammet Miles&More, kan du optjene miles såfremt du rejser tur/retur. Det er det eneste flyselskab hos Nortlander, hvor du kan optjene noget.

For at optjene dine miles skal du medbringe dit medlemskort og fremvise det ved check-in.

For at efterregistrere dine manglende point/miles, skal du rette henvendelse til det flyselskab, du er medlem hos.

Får jeg bagagemærker tilsendt inden?

Nej – bagagemærker får du i lufthavnen ved check-in med stregkode.

Derudover er det altid en god idé selv at mærke sin bagage med navn og kontaktoplysninger. Jo nemmere det er at finde frem til ejeren, desto bedre for dig, hvis uheldet skulle være ude.

Må jeg have flere par ski i skitasken?

Nej. Det er kun tilladt med ét par ski pr. skitaske.

Må jeg have andet end ski i skitasken?

Udover dine ski, må du naturligvis også have et par skistave med i skitasken, men du må ikke have andet i skitasken.

Kan jeg købe mere bagage?

Som udgangspunkt kan du ikke tilkøbe ekstra bagagekilo – enkelte afgange har undtagelser. Al bagage der overskrider den tilladte vægt, risikerer at blive afvist ved afgang, og kan dermed ikke medbringes på flyet. Det samme gælder for busrejser.

For information om bagage, flyselskaber med mere for samtlige lufthavne vi flyver til, klik her.

 

Kan jeg reservere sæder i flyet?

Du kan reservere sæder i flyet mod betaling på nogle fly.

Se mere om dette her.

Busrejse

Hvor lang tid før afgang skal jeg være ved bussen?

På dit rejsebevis fremgår det hvorfra og hvornår bussen kører.

Husk at møde op senest 15 minutter før det angivne afrejsetidspunkt.

Kommer jeg til at sidde sammen med dem jeg rejser med?

Hvis I er booket ind på samme rejsebevis, så ja.

Får jeg udleveret bagagemærker inden afrejse?

Nej – sørg derfor for at afmærke bagagen hjemmefra.

Hvor meget bagage kan jeg have med?

Du må medbringe 1 normal taske/kuffert (ikke hard-case) på max 25 kg og 1 stk. håndbagage (uden stativ, hvis rygsæk,) samt evt. 1 par ski og støvler eller 1 snowboard.

Bagage der overskrider disse krav, vil blive afvist ved bussen eller opkrævet overvægtstillæg på kr. 20,- per kg. t/r, såfremt der er plads.

Da skiposer pakkes separat i skiboks, må skiposen/støvletasken ikke fyldes med andet.

Få mere information på vores bus-side.

Stopper bussen undervejs?

Ja – bussen vil holde ind til siden flere gange i løbet af rejsen, hvor man kan strække benene, gå på toilettet eller indkøbe lidt mad og drikke.

Der vil også blive holdt et længere stop, hvor der bliver tid til at spise aftensmad.

Senere på aftenen vil der desuden blive holdt ind til siden for, at man kan få børstet tænder, inden man går til køjs.

Er alle busser med hvilesæder?

Alle busser med afgang fra Danmark til Østrig og Italien er med hvilesæder.

Kan jeg oplade computer/telefon i bussen?

Du kan som udgangspunkt ikke regne med, at der findes strømudtag i bussen til opladning af diverse elektroniske enheder.

Vi anbefaler derfor, at du medbringer en powerbank, hvis du har brug for at kunne oplade mobil, computer eller lignende.

Får jeg udleveret pude/tæppe i bussen?

Nej – men vi anbefaler at du selv medbringer det.

Må jeg medbringe mad- og drikkevarer i bussen?

Ja. Du må gerne medbringe egne mad- og drikkevarer.

Undervejs vil du desuden have mulighed for at købe mad og drikkevarer i bussen eller ved de enkelte stop.

Kør-selv-rejse

Hvor kan jeg finde en kørselsvejledning?

Du vil modtage en udførlig kørselsvejledning, minimum 8 dage før afrejse.

I det fremsendte materiale finder du kontaktinformationer på din guide på destinationen, samt adresse og postnummer på din indkvartering.

Vi anbefaler, at du ringer til guiden, så snart du har en idé om, hvad tid du ankommer – så kan I aftale hvor og hvornår I skal mødes.

Hvad gør jeg, når jeg ankommer til destinationen?

Kort før ankomst (ca. en time før) anbefaler vi, at du ringer til din guide, så I kan aftale hvor og hvornår I skal mødes. Kontaktinformationer på din guide findes i det fremsendte materiale, du modtager før afrejse.

Ved ankomst vil du enten få udleveret en velkomstkuvert af din guide, eller også vil den ligge klar til dig i receptionen. Det afhænger af, hvad I har aftalt i telefonen.

I velkomstkuverten finder du forskellige informationer om ugens program samt et vedlagt liftkort. Du vil også kunne få svar på, hvor og hvornår du kan træffe guiden, som vil være dig behjælpelig med at svare på spørgsmål vedrørende din skiferie.

Hvornår kan jeg få adgang til mit værelse eller min lejlighed?

Du har som regel adgang til værelset eller lejligheden efter kl. 16 på ankomstdagen. Dette kan dog variere lidt fra destination til destination og alt afhængigt af hvor du indkvarteres.

Hvordan får jeg mit liftkort?

Liftkortet finder du i velkomstkuverten.

Kuverten vil enten blive udleveret af din guide ved ankomst eller ligge klar til dig i receptionen.

Indkvartering

Hvad er inkluderet i halvpension?

Halvpension inkluderer følgende:

7 x aftensmad fra lørdag aften til fredag aften.
Bemærk, at aftensmad på ankomstdagen kan være betinget af ankomsttidspunktet. Det er dermed ikke en selvfølge, at der er aftensmad, hvis man ankommer sent – f.eks. kl. 23. I sådan et tilfælde, vil nogle indkvarteringer eventuelt tilbyde en lettere anretning, mens andre har køkkenet lukket helt.

7 x morgenmad fra søndag morgen til lørdag morgen.

Der er ikke inkluderet morgenmad på ankomstdagen (lørdag) eller aftensmad på afrejsedagen (lørdag).

For korte skirejser:

Samme princip, fra ankomstdag til afrejsedag (3-5 dage i alt).

Dermed:

3-5 x aftensmad (afhængigt af opholdets længde)

3-5 x morgenmad (afhængigt af opholdets længde)

Hvad er inkluderet i kvartpension?

Kvartpension inkluderer 7 x morgenmad fra søndag morgen til lørdag morgen.

Der er ikke morgenmad inkluderet på ankomstdagen (lørdag).

For korte skirejser: Samme princip, fra ankomstdag til afrejsedag (3-5 dage i alt).
Dermed 3-5 x morgenmad (afhængigt af opholdets længde).

Er der håndklæder/sengetøj på værelset/lejligheden?

Bor du på hotel eller pension m. morgenmad, vil håndklæder og sengetøj være inkluderet i dit ophold.

Lejligheder i Østrig er som regel også inklusive håndklæder og sengetøj. Det vil dog fremgå af det endelige rejsebevis, hvorvidt dette er tilfældet, eller om det selv skal medbringes.

Lejligheder i Italien og Frankrig er som udgangspunkt ikke inklusive håndklæder og sengetøj, med mindre andet fremgår af rejsebeviset.

Hvornår kan jeg få adgang til mit værelse eller min lejlighed?

Du har som regel adgang til dit værelse eller lejlighed efter kl. 16 på ankomstdagen.

Dette kan dog variere lidt fra destination til destination, og alt afhængigt af hvor du indkvarteres.

Hvad tid skal jeg være ude af værelset/lejligheden på afrejsedagen?

På afrejsedagen skal du være tjekket ud fra dit værelse eller lejlighed fra morgenstunden – typisk mellem kl. 09.00 og kl. 10.00.

Hvor kan jeg opbevare min bagage til vi får værelset?

Ved ankomst vil din guide sørge for, at du kan opbevare din bagage et sikkert sted, indtil du får adgang til dit værelse eller lejlighed. Det samme gælder på afrejsedagen, fra du har forladt din indkvartering til din hjemrejse påbegyndes.

Vi fraråder dog, at du lader værdigenstande (særligt dit pas) ligge frit fremme, da gæster fra andre selskaber også kan have adgang til opbevaringslokalet.

Hvor kan jeg opbevare bagage efter vi skal forlade værelset, indtil afgang?

På afrejsedagen vil din guide sørge for, at du kan opbevare din bagage et sikkert sted, fra du har forladt din indkvartering indtil din hjemrejse påbegyndes.

Vi fraråder dog, at du lader værdigenstande ligge frit fremme, da folk fra andre selskaber også kan have adgang til opbevaringslokalet.

Er slutrengøring inkluderet?

Dette er forskelligt fra indkvartering til indkvartering. Det vil fremgå af dit rejsebevis, om slutrengøring er inkluderet i prisen.

Kan jeg få glutenfri mad på hotellet?

Hvis du er allergisk over for visse fødevarer, bedes du kontakte os via mail eller telefon senest tre uger inden afrejse og fortælle, hvad du ikke kan tåle. Så sørger vi for at give informationen videre til dit hotel/pensionat.

Vær opmærksom på, at udbuddet kan være begrænset. Det er dermed ikke sikkert, at hotellet/pensionatet har substituerende fødevarer til lige netop det, du ikke kan tåle (f.eks. glutenfri mel).

Kan jeg få vegetarisk mad på hotellet?

Ja – men vær opmærksom på, at udbuddet af vegetarisk mad kan være begrænset.

Er du vegetar, bedes du kontakte os via mail eller telefon senest tre uger inden afrejse. Så sørger vi for at give informationen videre til dit hotel/pensionat.

Hvad skal jeg selv medbringe, hvis jeg bor i lejlighed?

Du bedes medbringe/købe de ting/dagligvarer som du skal bruge i lejligheden – f.eks. opvaskebørste, viskestykker, karklude, sæbe, toiletpapir osv.

Det vil fremgå af dit rejsebevis, hvilke ting der er inkluderet i lejligheden.

Kan jeg leje sengetøj/håndklæde på destinationen?

Ja, nogle steder. Det afhænger af din indkvartering. I så fald du kan, anbefaler vi at du bestiller det hjemmefra, senest to uger før afrejse, således at guiderne kan forberede det inden din ankomst. Det står under det enkelte hotel om der er sengetøj og håndklæder på dit ophold eller ej.

Bemærk: Håndklæder og sengetøj er inkluderet på hoteller samt pensioner m. morgenmad.

Er der WiFi på mit hotel eller i min lejlighed?

Det fremgår af dit rejsebevis, om dit hotel eller lejlighed tilbyder WiFi, og dertil også hvorvidt det er inkluderet i prisen eller koster ekstra.

Det er dog vigtigt at huske, at vi er i Alperne, og at infrastrukturen i bjergene kan være af svingende kvalitet.

Må jeg have mit kæledyr med?

Der er meget få indkvarteringer i Alperne, hvor man må have sit kæledyr med. Bemærk, at egen transport er en forudsætning for, at det kan lade sig gøre – uanset destination og indkvartering.

Kontakt os på mail eller telefon for nærmere information.
Du kan læse mere om at rejse med dit kæledyr på fødevarestyrelsens hjemmeside her.

Destinationen

Hvordan er vejret?

Du kan holde dig opdateret på vejret for samtlige af vores destinationer på vores vejr-side.

Vejrmeldingen opdateres ugentligt.

Hvor kan jeg leje ski?

Du kan leje ski i skiudlejningen på destinationen. Vi anbefaler, at du lejer skiene hjemmefra, således at du bare skal hente dem når du ankommer. På den måde ved guiderne på forhånd, hvad du skal leje og de kan hjælpe dig med at få udleveret dit udstyr i skiudlejningen på ankomstdagen.

Du kan leje ski hjemmefra via dit login på “Min booking”. Bookingnummer og password finder du i dit rejsebevis.

Det er selvfølgelig også muligt at vente med at leje ski, til du er ankommet til destinationen. I så fald vil hverken skiudlejningen eller din guide dog vide, hvad du skal leje, og det vil dermed være en mindre glidende proces for dig at få udleveret dit skiudstyr. Du kan også risikere, at udvalget vil være begrænset.

Bemærk, at det ofte er billigere at leje skiene hjemmefra end på selve destinationen.

Får jeg et pistekort?

Ja. I velkomstkuverten du modtager på ankomstdagen, er der vedlagt et pistekort over skiområdet.

Desuden har mange destinationer også deres pistekort som app til din mobil, således at du via GPS-signal kan orientere dig om, hvor i skiområdet du befinder dig.

Hvordan booker jeg skiskole?

Du kan booke skiskole hjemmefra via dit login på “Min booking”. Bookingnummer og password finder du i dit rejsebevis.

Alternativt kan du booke skiskole når du er fremme på destinationen. Hvis du henvender dig til guiden på destinationen, vil han/hun være behjælpelig med at finde en skiskole der passer til dig. Vi anbefaler dig at booke i god tid, da gruppeundervisning typisk starter allerede søndag eller mandag (som ugerejsende, ankommer du en lørdag).

Bemærk, at særligt i højsæsonen kan du risikere at skiskole/privatundervisning er fuldt booket. Vi anbefaler derfor at du booker skiskole hjemmefra – og gerne i god tid.

Er der dansk skiskole?

Der er dansk skiskole på udvalgte destinationer. Se hvilke her.

Men da skiløb læres og trænes meget visuelt, plejer det dog ikke at være et problem for voksne eller ældre børn, hvis undervisningen foregår på et andet sprog end dansk. For børn på eksempelvis 5 år, vil vi dog anbefale at gå efter dansk skiskole.

Efter rejsen

Hvad gør jeg, hvis jeg glemmer noget på destinationen?

Hvis du har glemt noget på hotellet eller andetsteds på destinationen, bedes du tage direkte kontakt til din guide via servicetelefonen.

Alternativt kan du kontakte os via mail eller telefon på 70 10 50 95. Så beder vi guiderne om at eftersøge den tabte genstand. Finder vi den, bliver den sendt hjem til Danmark og videre til dig pr. efterkrav + et gebyr.

Bemærk, at hjemsendelsesprisen afhænger af hvad du har mistet. Således vil eksempelvis et par ski være dyrere for os sende hjem end en mobiltelefon.

Hvordan klager jeg?

Hvis du har klager ift. din skiferie, er det vigtigt, at du kontakter vores guider på destinationen med det samme, så de kan hjælpe dig.

Der er ingen grund til at få spoleret skiferien over fejl eller mangler, der kunne have været løst på destinationen – kun her, har vi en reel mulighed for at rette op på dem. Venter du med at reklamere til, at du er kommet hjem fra ferien, har vi ingen mulighed for at udbedre situationen.

Du skal dog altid være velkommen til at kontakte os efter din skirejse, hvis du ikke synes, at behandlingen på rejsemålet har været tilfredsstillende.

Har du en klar, kan du udfylde formularen her.

Så vender vi hurtigst muligt tilbage.

Hvad gør jeg, hvis min bagage var forsinket eller beskadiget ved hjemkomst?

Hvis din bagage er forsinket, beskadiget eller ikke dukker op ved bagagebåndet, skal du anmelde det til flyselskabet med det samme og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report).

Bemærk, at det er dit eget ansvar, at denne rapport bliver udfyldt. Gem en kopi af rapporten som dokumentation for, at du har anmeldt problemet i rette tid. Har du rejseforsikring, bør du ligeledes kontakte dit forsikringsselskab, da de måske vil dække dine udgifter.

Har du ikke en rejseforsikring, henviser vi til din indboforsikring. Det er også muligt at rette erstatningskrav direkte til det pågældende flyselskabs kundeservice.

Hvor skal jeg sende ros til Nortlander hen?

Vi er naturligvis glade for at høre, hvis vores gæster har haft en god oplevelse med os. Har du ros, skal du derfor endelig ikke holde dig tilbage!

Du kan skrive dine roser til os på nortlander@nortlander.dk.